هزینه های جزیزه قشم گردی

قشم کف دستاتونه...

می‌خواید کجا بمونید؟ چی میل دارید؟ کجا می خواید برید؟ گم شدید؟ از ما بپرسید...

تاریخ جزیره قشم

نام‌های قدیمی این جزیره، “ابرکاوان” ، “کِشم” و “لافت” بوده. اسم “ابرکاوان” قدمت خیلی زیادی داره و به دوره‌ی ساسانیان برمی‌گرده. واژه‌ی “کاوان” در زبان پارسی میانه به معنی “از تبار کاوه” است و در منابع پیدا شده، کاوه اسم یک شخص خاص بوده و اسم جزیره رو از روی اسم اون برداشته‌ن. این اسم تا این زمان هم باقی مونده و الان اسم یکی از روستاهای قسمت شمالی جزیره قشمه و به صورت درگهان تلفظ می‌شه.

برای کسب اطلاعات به سایت https://qeshmgardi.com/ مراجعه کنید.

در  سال ۲۳ قمری، و در آغاز پیدایش اسلام، فرمان‌دار عرب بحرین و عمان، سپاهی رو برای تسخیر ابرکاوان آماده کرد. مرزبان کرمان در اون‌جا با استحکامات و نیروهای کمی که داشت سعی کرد مقابل اونا بایسته، اما توسط اعراب کشته شد.  و بعد از اون بود که مسلمانان به سوی جنوب ایران هجوم بردند.

ابرکاوان یا همون قشم، در اوایل تمدن اسلامی، یه شهر آباد و پررونق بوده، با روستاهایی پر از کشتزارهای پربار و نخلستان‌. در اون زمان‌ها ابرکاوان یه مرکز فعال دریانوردی و تجاری و یک منبع آب شیرین برای کشتی‌ها بوده. اما وضع برای همیشه به این خوبی باقی نمونده، به طوری که در عصر یاقوت حموی (جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس مشهور قرن هفتم هجری قمری) جزیره ابرکاوان شکوه گذشته‌ی خودش رو کاملا از دست داده بوده، در حدی که هیچ‌کس نتونسته بود به یاقوت حموی در پیدا کردن و ثبت جایگاه و موقعیت درست و دقیق جزیره کمک کنه.

موقعیت جغرافیایی جزیره قشم

 

جزیره قشم از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندرلنگه، از شمال‌شرقی به جزیره هرمز ، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب‌غربی به جزیره های تنب بزرگ و  تنب کوچک و ابوموسی محدود می‌شه. نزدیک‌ترین بندر کشور به جزیره قشم، بندرعباسهفاصله‌ی بندرعباس تا محل سربندر قشم حدود ۲۰ کیلومتره (۵۰ دقیقه با شناورهای مسافری).  از طرفی، نزدیک‌ترین فاصله‌ی این جزیره به ساحل اصلی کشور، خطیه که دماغه‌ی شمالی جزیره، در محل بندر لافت رو به بندر پل، در شهرستان خمیر وصل می‌کنه (۲۰ دقیقه با لندینگ کرافت‌های خودرو بر). این فاصله حدود ۱۸۰۰ متره و قراره در آینده محل احداث پل خلیج فارس باشه. نقشه گوگل قشم به شکل زیره (زوم کنید تا جزئیات بیشتر مشخص بشه):




می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

    نظرات

    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: